loading...
گالری عکس اصفهان پیکس
حجت الله سلیمانی بازدید : 222 یکشنبه 25 فروردین 1392 نظرات (1)

نام بنا : منارجنبان
تاريخ ساخت : قرن هشتم هجري
نشاني : خيابان آتشگاه

يكي از بناهاي تاريخي و معروف اصفهان منارجنبان مي*باشد. اين منار در مسير اصفهان به نجف آباد قرار دارد . تاريخ ساخت منارجنبان كه در واقع دو منار است دقيق مشخص نيست و تنها تاريخ قيد شده ، بر روي سنگ قبر يكي ازصالحان معروف آن دوره بنام عمو عبدالله است كه سال 716 هـ.ق را نشان مي*دهد .
آرامگاه عمو عبدالله ايوان منار نيز محسوب مي شود . اين ايوان به سبك مغولي ايراني بنا شده وتزئينات ايوان با كاشيهاي لاجوردي به شكل ستاره چهار پر و چند ضلعي به رنگ فيروزه اي انجام گرفته است .
نكته بسيار جالب و ديدني اين دو منار اين است كه با حركت دادن يكي از آنها ديگري به حركت در مي*آيد و جالب تر اينكه علاوه بر حركت دو منار كل بنا نيز به ارتعاش در مي آيد.




نام بنا : منارمسجد علي
اسامي ديگر: مناره مسجد سلطان سنجر
تاريخ ساخت : 525 - 515 هـ.ق
نشاني : ميدان قيام ( سبزه ميدان ) ابتداي كوچه مشير

منار مسجد علي جالب ترين و عظيم*ترين منار موجود در اصفهان مي باشد كه با فاصله*ي كمي از مسجد جامع عتيق در كنار مسجد علي قرار دارد .
ابتدا اين منار نزديك مسجد سلطان سنجر بوده كه به همين نام خوانده مي شد و اكنون كه مسجد علي را به جاي آن مسجد ساخته اند منار مسجد علي خوانده مي*شود .
اين منار عظيم از بناهاي باشكوه دوره سلجوقي در قرن ششم هجري قمري است . ارتفاع اين منار حدود 5/51 متر مي باشد و 164 پله دارد . ارتفاع منارچه بر فراز منار 75/7 متر مي باشد .
منار مسجد علي داراي 5 كتيبه مي باشدكه 3 كتيبه اول از پايين به بالا به خط كوفي با كاشي فيروزه اي بر زمينه آجري با كلمات و عبارات مذهبي تزيين شده است .كتيبه چهارم به خط بنائي گچي بر زمينه شطرنجي در مربعهاي بزرگ با شعار مذهبي و زيبا يي آرا سته شده است . بر كتيبه پنجم به خط بنائي آجري برجسته بر زمينه گچي كه هم سطح با ، بام مسجد علي مي*با شد .آيه اي از سوره آل عمران آمده است .




نام بنا : منارهاي دارالضيافه
اسامي ديگر : منارهاي دارالضيا ء
تاريخ ساخت : قرن هشتم هـ.ق
نشاني : خيابان كمال*

در طرفين كوچه*اي بنام حاج كاظم درمحله جويباره اصفهان دو منار مرتفع مدور معروف به منارهاي دارالضيافه قرار دارند .
سر در مجللي كه منارها بر فراز آن قرار دارند سر درمهمانسراي مشهوري بوده كه به اميران و حكمرانان حكومت سلطان محمد خدا بنده تعلق داشته است .
كتيبه منارها ريخته وتاريخ دقيق ساخت آنها معلوم نيست . تزيينات كاشيكاري آن به سبك دوره مغول است . شبها بر فراز منارها آتش مي افروختند تا مسافران از راه دور اصفهان ر ا ببينند و مسير خود را گم نكنند . بنابراين به اين دو منار زيبا دارالضياء مي*گفته*اند .





نام بنا : منار باقوشخانه
اسامي ديگر : منار طوقچي - منار علي بن سهل
نشاني : ميدان طوقچي ، خيابان زينبيه جنوبي

منار باقوشخانه از بناهاي قرن هشتم هجري است كه در قسمت شمال غربي محله جويباره در مجاورت باغ باقوشخانه قرار دارد . اكنون در نزديكي دروازه قديمي طوقچي قرارگرفته و به همين دليل آنرا به اسامي باقوشخانه و طوقچي نيز مي*خوانند و زماني بدليل مجاورت با آرامگاه علي بن سهل منار علي بن سهل خوانده مي*شد . منار باقوشخانه با قيمانده يكي از دو منار طرفين مسجد مصلي است كه اكنون اثري از آن نيست . اين منار حدود 38 متر ارتفاع دارد . تزيين آن به خط بنايي فيروزه اي بر زمينه آجري به طور مارپيچ از تكرار جمله الله اكبر تشكيل شده است.كتيبه منار شكل گردنبند است به خط ثلث سفيد معرق بر زمينه گل و برگ آجري كه قسمتهاي زيادي از آن ريخته است . با توجه به تزيينات و نحوه معماري زمان ساخت آنرا مربوط به دوران مغولها مي دانند.




نام بنا : منارهاي دردشت و بخت آغا
تاريخ ساخت : قرن هشتم هجري قمري
نشاني : خيابان عبد ا لرزاق اصفهاني

دو منار دردشت بر فراز سر در بلندي به ارتفاع حدود 15 متر قرار دارد كه با قيمانده مدرسه با شكوهي از دوره پادشاهي محمد آل مظفر مي*باشد.
منارهاي دردشت متصل به بنايي برج مانند بنام مقبره سلطان بخت آغا همسر سلطان محمد آل مظفر ميباشد كه در سال 769 به قتل رسيده است. سنگ قبر سلطان بخت آغا ، سنگ سماق قرمز بسيار نفيسي است كه كتيبه آن در سال 753 هـ.ق 15 سال قبل از به قتل رسيدن سطان بخت آغا به دستور خود وي نوشته شده است . اين آرامگاه با گنبدي كاشيكاري ، يك بناي تاريخي زيبا و ديدني است .
كتيبه منارهاي دردشت كه يكي از آنها ريخته و ديگري با قي است به خط بنائي آجري بر زمينه كاشي فيروزه اي است .
خطوط سر در مجلل آن نيز به خط بنائي با كاشي فيروزه اي به زمينه آجري است .





نام بنا : منار چهل دختران
اسامي ديگر: منار گارلنگ
تاريخ ساخت : 501 هـ.ق
باني : ابوالفتح نهوجي
نشاني : خيابان كمال

اين منار عظيم در قسمت شمال جويباره واقع شده و از نظر قدمت دومين منار تاريخي در ايران شناخته شده است . ارتفاع اين منار حدود 29متر است كه با تزيينات آجري و كتيبه*هايي به خط كوفي و نسخ قديمي آراسته شده است .
دو تا از 3 كتيبه اين منار به خط كوفي و ديگري به خط نسخ مي*باشد . در بالاي منار پنجره اي با دهانه مستطيل شكل رو به قبله ساخته شده كه محلي براي گفتن اذان بوده است . سكنه اطراف ، منار را بنام گارلنگ يا گارلند مي*ناميدند . وجود كتيبه*اي به خط نسخ بسيار زيبا و موزون منار چهل دختران ر ا منحصر به فرد كرده است .




نام بنا : منار گلدسته
تاريخ ساخت : قبل از سال 1067 هجري قمري

اين منار بر روي ميله فرو ريخته منار قديمي بنام گلدسته ساخته شده و همين نام را بر خود گرفته است . منار گلدسته در محله دردشت نزديك مدرسه شفيعيه قرار دارد .
قدمت اين منار به پيش از تاريخ ساخت مدرسه شفيعيه بر مي*گردد و احتمال مي*دهند كه متعلق به مدرسه يا مسجدي بوده كه اكنون از بين رفته است .
اين منار به سبك ساختمان منار شعيا ساخته شده . اما زمان ساخت بنا بعد از دوره*اي است كه منار شعيا را ساخته*اند . از وضع ظاهري ساختمان مي*توان زماني حدود نيمه دوم دوره سلجوقي ر ا براي آن تعيين كرد .




نام بنا : منار ساربان
تاريخ ساخت : 525 - 550 هـ.ق
نشاني : خيابان كمال

اين منار زيبا در انتهاي شمالي محله جويباه اصفهان واقع شده است . مسجد پاي منار درحال حاضر از بين رفته است منار ساربان شباهت كلي به منار مسجد علي دارد .
از سه طبقه بدون پايه ساخته شده و ارتفاع آن حدود 48 متر مي باشد . منار ساربان با آجر چيني بر جسته ، آجرهاي تراشيده و كاشي معرق به سبك خط كوفي ريحان تزيين شده است . تاريخ ساخت اين منار دركتيبه هاي فعلي آن موجود نيست اما به دليل شبا هت زياد آن با منار مسجد يمن از نظر تزيينات و همچنين از لحاظ معماري و نحوه نگارش كتيبه ها سال ساخت منار بين 525 - 550 هـ..ق مي*باشد . اين منار كمي به سمت غرب تمايل پيدا كرده است .
زير منار فضايي خالي وجود داشته كه به عنوان زيرزمين ازآن استفاده مي*شده . در سال1324 شمسي اين فضاي خالي رابا دقت پر كرده و آن را بستند .

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سینما در ماشین با ایرانتیک در تاریخ 1399/03/13 و 0:06 دقیقه ارسال شده است

سینما در ماشین
https://www.irantic.com/car-cinema
من بابت سایت خوبتون ممنون هستم. ایرانتیک جدیدا ویژگی جدیدی آورده که توسط آن میتونیم با ماشین بریم داخل سینما و فیلم سینمایی رو از داخل ماشین ببینیم. اینجوری هم راحت تریم هم بهداشتیه هم خوراکی میتونیم سینما ببریم با خودمون.سینما ماشین بهترین کاری که کرده اینه که صدای سینما هم دست خودمون هست و میتونیم از رادیو ماشین صدای سینما رو پلی کنیم.
شهرهای تهران و کرج و قم و شیراز و مشهد و اصفهان و احتمالا تبریز هم سینما ماشین رو دارن میارن. کلا خیلی حال میده این سینما در ماشین .
پیشنهاد میکنم ی بار امتحانش کنید...
سایت ایران تیک یک سایت هست که با ادرس irantic.com در دسترس هست و بلیت سینما و بلیط کنسرت و بلیط تئاتر رو میتونید ازش تهیه کنید. قیمت بلیط ها با تخفیف ویژه هستند.

این نظر توسط هر روز آخرین خبر استخدامی را برات اس ام اس میفرستیم در تاریخ 1393/10/09 و 4:10 دقیقه ارسال شده است

سلام وقت بخیر

اگه تمایل داری هر روز آخرین اخبار استخدامی شرکت ، سازمان های دولتی را دریافت کنی

می تونی به لینک زیر جهت فعال سازی بری

http://sms.mida-co.ir/newsletter/6/estekhtam

این نظر توسط دریافت پنل رایگان به همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 در تاریخ 1393/09/07 و 2:15 دقیقه ارسال شده است

باسلام خدمت شما مدیر عزیز

جهت ثبت نام پنل اس ام اس رایگان با همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 می توانید به آدرس

http://50005.mida-co.ir

مراجعه نمائید.

منتظر حضور گرمتون هستیم

mida-co.ir

این نظر توسط پیشنهاد یک کسب کار هوشمندانه در تاریخ 1393/08/26 و 1:25 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما

این پیام احتمالا آینده ی تجاری شما را متحول خواهد کرد

شما می توانید با حداقل سرمایه ی اولیه ،

صاحب جامع ترین مرکز فروشگاهی و خدماتی شهرتان شوید

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت WWW.IBP24.ORG مراجعه نمایید

این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/07/02 و 1:36 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم
شما می توانید با عضویت در طرح همکاری فروش پنل و خطوط پیامکی از بازدید کننده وبلاک خود درآمد کسب کنید
ابتدا وارد آدرس زیر شوید و مراحل ثبت نام رو کامل نمائید
http://sms.mida-co.ir/hamkar
سپس وارد پنل کاربری شوید و از قسمت شبکه فروش و بازاریابی کد های مربوط به فروش پنل را در سایت خود قراردهید بعد از معرفی هر کاربر به شما 25 درصد سود فروش داده می شود
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمائید
mida-co.ir
info@mida-co.ir

این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/04/20 و 3:57 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم

برای داشتن یک سامانه حرفه ای و رایگان همین حالا اقدام نمائید. سامانه sms5002.ir به شما یک پنل پیامک کاملا اختصاصی رایگان می دهد با این سامانه پنل ارتباطی جدیدی بین سایت و کاربران خود آغاز کنید. برای فعال سازی همین حالا اقدام نمائید.

جهت ثبت نام به آدرس زیر مراجعه نمائید

sms5002.ir/register.php

این نظر توسط رزرو هتل با 50 درصد تخفیف در تاریخ 1392/02/25 و 15:59 دقیقه ارسال شده است


رزرو هتل شیراز ، کیش ، قشم ، مشهد و تمام نقاط با 50 درصد تخفیف

لینک رزرو هتل بشه به egardesh.com

شماره تماس : 021-44151435 و 44155227-021



مشاهده اطلاعات بیشتر در www.egardesh.com

سامانه رزرواسیون مهر

راحت ، ارزان و با اطمینان خرید کنید


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 28
  • کل نظرات : 11
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 35
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 89
  • بازدید ماه : 82
  • بازدید سال : 1,165
  • بازدید کلی : 33,487
  • کدهای اختصاصی
    وبلاگکد ماوس
    وبلاگicon